Hverdagslykke,  Selvomsorg

Giv dig dagligt tid til selvomsorg

Bruger du tid på selvomsorg? Eller er det overhovedet et begreb, du er bekendt med? Da vi boede i New York, talte de meget på yogaklasserne om “Selfcare”, og det var vel egentlig der, jeg første gang blev rigtig bevidst om selve begrebet. Hvad er selvomsorg egentlig?

Jeg har i mange år været meget bevidst om at huske at gøre nogle ting for mig selv dagligt, som gør mig godt. Men at det ligefrem havde et navn knyttet op på sig, har jeg ikke tænkt så meget over.

Mens vi boede i New York havde jeg pludselig masser af tid for mig selv hver dag mens Emil og Nanna var i skole og Michael på job. Jeg skulle finde ud af at bruge den tid på ting, som gjorde mig godt. Der var også noget om, at jeg ikke længere havde min identitet omkring mit arbejde, for det havde jeg taget orlov fra mens vi boede i New York. Og det er vist nærmest et indlæg i sig selv, for hvem er man så, hvis man ikke har et arbejde…

Jeg tror, det er en rigtig sund øvelse at være meget bevidst om at tilføje selvomsorg på ens daglige to-do liste. Det kan være helt basale ting, som at gå i seng i ordentlig tid, så du får den søvn, du har brug for. Eller tænke over, om det mad du fylder din krop med, er nærende for dig. Det er super individuelt, hvor mange timers søvn, du har brug for – ligesom det er lige så individuelt, hvilke slags madvarer der gør dig bedst. I New York lavede jeg mine egne ugentlige planer for, hvad dagene skulle bruges på. Jeg nød især godt af alle de skønne oplevelser New York har at byde på samt samværet med de andre piger, hvis mænd også arbejde og børn i skole/institution. Men jeg nød også rigtig meget tiden for mig selv. Det var i den grad en øvelse at få noget konstruktivt ud af dagene, så de ikke bare flød for mig. Jeg er en meget introvert person (ikke at forveksle med ikke at være udadvendt, for det er jeg), så jeg har brug for perioder for mig selv, hvor jeg igen kan lade op. Heldigvis byder New York også på masser af den slags, og for mig betød det en masse yoga (surprise), ture i vores svømmehal samt spa, cafebesøg med mig selv og min Mac eller en bog samt et hav af gåture i vores eget område, men også andre områder af New York blev udforsket. Jeg tror aldrig, jeg har gået så mange kilometer, som da vi boede i New York.

Selvomsorg kan variere for person til person. For nogle er det at løbe en tur, rejse ud i verden på egen hånd, dyrke yoga, læse en bog, se en god film, et iskoldt havbad (har fortsat mig til gode), hygge med de bedste i dit liv eller andet, der plejer og nærer DIG?

For mig kan det også være forskelligt alt afhængig af årstiden. I denne periode har jeg opdaget glæden ved at have en have. Jeg nyder alle de ting, der pibler frem (altså lige bortset fra ukrudtet i mine højbede), nyder farverne, duftene, lydene og det grønne græs mellem mine tæer. Jeg nyder tiden derude og alene, og jeg nyder tiden derude med min familie og venner. Men især nyder jeg nok, den ro jeg oplever i mine have.

Min liste for selvomsorg ser for tiden sådan her ud:

  • HOT yoga – tror seriøst jeg er blevet afhængig, også selvom det er blevet lunere uden for. Om vinteren er det ekstra vildt, især fordi vinteren pludselig ikke synes hverken grå, lang eller kold.
  • Min egen hjemmespa – lige for tiden er jeg blevet fan er en Dermaroller eller min gua sha. Har aldrig haft en flottere hud, så den praksis fortsætter
  • Danske jordbær, ærter og ikke mindst de sødeste ferskner – frugt lige nu smager jo bare SÅ godt
  • En god bog – eller ja, faktisk flere. Har altid gang i både skøn- og faglitterære bøger
  • En lækker kop kaffe med ud i haven til solens første stråler
  • Min varme kop aftente med én af mine bøger
  • Morgengåturen med vores hund, og især lige nu med alle de smukke farver naturen byder på
  • Fredag aften i sofaen omringet af mine børn, mand og hund, en kop rødvin i hånden og min mands lækre hjemmelavede pizzaer på tallerknen foran mig

Hvordan drager du selvomsorg for dig selv?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *